Vill undvika nytt ras orsakat av kvicklera | Trondheim

Av Jan Vestre
Natten till den 24 april 2002 inträffar ett kvickleraras vid Leistadkorsningen utanför Trondheim. Upp till 250 000 kubikmeter massa rasar nära E6.
Raset drar med sig en av avfartsramperna till motorvägen och en pendlarparkering sjunker flera meter.
I en rapport framtagen av universitetslektor Arnfinn Emdal och professor Steinar Nordal vid NTNU framgår det att fyllningsarbeten i den södra delen av området dagarna innan raset troligen var den utlösande faktorn.Rasets omfattning anses bero på bristande säkerhetsåtgärder i hela det område som byggts upp genom markutfyllnad, vilket inkluderar en parkeringsplats. Omfattande fyllningsarbeten utförda under flera år har slutligen lett till en kollaps av den sköra kornstrukturen i leran.
Emdal och Nordal menade att det var oroande att ett så stort ras kunde inträffa i det relativt platta landskapet vid Leistadkorsningen, och att det därför var viktigt att finna orsakssamband för att undvika liknande ras i framtiden.
Ny etapp på väg E6
20 år senare är Nye Veier AS i full gång med att bygga en ny fyrfilig motorväg genom samma område. En helt ny etapp mellan Trondheim och Værnes ska enligt planerna stå färdig 2025.
Området runt Leistadkorsningen är en av två kartlagda fickor av kvicklera som kommer att ligga nära den nya motovägen. För att minska risken för nya ras har en rad åtgärder vidtagits.
Entreprenören Acciona Constructions har gett konsultföretaget Ramboll ansvar för detaljprojekteringen och att därmed ta reda på hur man bäst kan säkra de utsatta områdena mot nya ras. E6 Ranheim-Værnes är ett av de större infrastrukturprojekten som Rambøll har inom affärsenheten "Transport". Ett stort antal konsulter och ingenjörer har arbetat med projektet i flera år, berättar disciplinledare Øystein Dale vid Ramboll Trondheim.
Dale, som själv är geoteknisk ingenjör, förklarar att detaljprojekteringen innebär en rad olika arbetsuppgifter inom ämnesområdet geoteknik.
Det handlar om allt från att utföra markundersökningar med borrutrustning till att göra mer detaljerade beräkningar och dimensioneringar av bland annat slänter, fyllningar, stödkonstruktioner och grundläggningar av broar och kulvertar.
Markförhållanden
När det gäller markförhållandena på sträckan Ranheim-Værnes varierar de mycket, enligt Dale.
Det rör sig om allt från fasta moränavlagringar och berg, till mer mjuka massor bestående av lera och kvicklera. I området vid Leistadkorsningen består markförhållandena huvudsakligen av lera med ett djup på upp till 15 meter. Resultaten från fält- och laboratorieundersökningar visar att en stor andel av lerlagret är kvicklera, förklarar Dale.
Disciplinledaren berättar att utmaningen med Leistadkorsningen främst består i att bevara stabiliteten i massorna och säkra risken för ras. Detta samtidigt som kraven på sättningar i den färdiga vägbanan upprätthålls.
Detta är särskilt utmanande vid byggandet av på- och avfartsramperna till korsningen, eftersom detta medför en extra belastning över det terräng som har funnits tidigare.
Leca lättklinker
Enligt Dale bidrar användningen av lätta fyllmassor som Leca lättklinker till att uppfylla kraven både på stabilitet och sättningar.
Användningen av lätta fyllnadsmassor leder till en minskad belastning på terrängen och är en av flera åtgärder som bidrar till att lösa utmaningen med vägbygge i områden med krävande markförhållanden.
Totalt levererar Leca Norge hela 200 000 m3 för att säkra stabiliteten av den nya motorvägen. Lättfyllnadsmaterial används på de flesta dagzonerna på sträckan Ranheim-Værnes.
Förutom att använda lätta fyllnadsmassor för att lösa utmaningar kopplade till stabilitet, sättningar och sättningsutjämning, har det även använts för att minska belastningen över befintliga kulvertkorsningar och minska jordtrycket i stödkonstruktioner, avslutar DaleFAKTA
Entreprenör
Acciona Constructions
Projektör
Ramboll
Leca-produkt
Leca lättklinker
Vi är på väg mot en hållbar framtid
Vårt mål är att vara en del av lösningen på ett globalt problem - hur säkerställer vi en hållbar framtid? Att anpassa sig till klimatförändringarna kräver en konkret förändring inom byggindustrin, och resan måste börja redan idag.
Ser du vägen mot ett koldioxidneutralt hållbart byggande? Det gör vi. Och vi är redo att ta nästa steg.

Läs introduktionsguide: Alltid Leca
Motfyllnad | Pålning | Installationsgolv | Blåsleverans
Är det möjligt att exempelvis kombinera traditionell pålning med Leca lättklinker? Om det går att läsa i vårt nya dokument som gör det ännu enklare att välja Leca. Vår lilla lecakula slutar aldrig att förvåna. En kommentar vi fått mer än en gång är: "det går ju alltid att använda Leca". Vi har därför tagit fram Alltid Leca.
